I sommerferien kom jeg over en liten nett sjappe i Odense som også hadde åpent hus en gang om uka, så man selv kunne komme og kikke, ta på, stryke på, kjenne på…selvfølgelig perler…

Det er noe spesielt med det der å få lov å se, røre – kjenne på perlene sånn fysisk før man utvelger seg noen som man tar med hjem.

Jeg fikk med meg hjem litt kan man si…egentlig skulle jeg bare opp der å se om de hadde noen 4 mm glassperler jeg skulle bruke til et St. Petersburg kjede jeg ville lage…i klar farge..men det hadde de jo IKKE.

Derimot fikk jeg med meg litt av hvert annet.

Jeg klarte også å få mailen min skrevet opp sånn at jeg nå få en masse mails…og det var ikke så dumt..for uka etter, mens jeg var i et sommerhus i Legoland, fikk jeg tilbud om halv pris på alle strenger med halvedelstener…joooohooo…jeg gikk i gang med nettshopping, for jeg hadde jo faktisk stått og sikla på dem mens jeg var i butikken…

Nettforbindelsen var ikke den beste, og det gikk mega treigt…jeg tror jeg duppa av innimellom, mellom hver gang siden oppdaterte seg etter at jeg hadde trykket KJØP…til sist var det nok syntes jeg…jeg landa vel på en 600 danske kroner…

Siden våres oprinnelige ferie base var 5 minutter unna butikken, kunne jeg hente en liten pose med mye snask i to dager etter…jubiiii…her var det rosaquarts, ametyst, og en masse fine innfarga Jade…

Jade er en sten jeg aldri har tenkt så mye over før, men den er åpenbar lett å farge har jeg skjønt når jeg har lest litt på nett om den…

Selvfølgelig gikk jeg i gang og laga noe med det samme…måtte jo bare det da…

Dette armbåndet er laget av turkis Jade, fargen minner om havet i sydeligere strøk…fantastisk blå farge…satt sammen med kongelenke deler i sølv og en flott hjertetoggel lås.

Ja det med Kongelenke har jeg lært meg selv i sommer…har hatt en bok liggende i årevis og plutselig kom ånden over meg…

Jeg satte i gang, produserte øsken selv, rigla dem opp og sagde dem..satte dem sammen til deler…knota litt i starten, men det gikk overraskende bra.

Men det jeg ikke tenkte over er at det må være et slags forholdstall mellom den dor man rigler opp øsken på og den størrelse tråd man bruker…jeg visste det egentlig for jeg har jo lest det et sted – en gang – men jeg glemte det i min iver…

Det funker likevel greit her på disse korte lenke bitene, det gjør ikke noe at jeg har brukt en dor som er ørlite større enn den burde være, for det gjør at lenken er litt fleksibel – hadde den vært større ville ikke mønstert synes…

Men et av mine neste prosjekter er så å lage i riktig forholdstall, for jeg har en ide, og da må det være strammere…så følg med hvis du lurer på hva det er…jeg må bare finne meg / få kjøpt en strikkepinne /dor i riktig størrelse først….

Tilslutt avslutter jeg med et riktig GLAD armbånd, jeg blir i hvertfall glad av vakre farger…dette er litt nytt for meg, for jeg pleier ALDRI å blande farger sånn…normalt holder jeg meg til en nyanse av farger…

Låsen har jeg også laget selv i 1,5 mm tykk sølvtråd, den har jeg hamra litt på for å få et litt slitt utseende …fy søren og tungt det var å snurre den…det må jeg visst øve litt mere på…

Spesielt den gule gjør meg glad…den er vakker ikke sant??

og forresten har du vært inne på Amio.dk?? det er et nyåpna nettsted hvor man kan kjøpe håndlagede ting…danskenes svar på Epla.no – ta en titt da vel!!! du finner meg der inne også…

 

